Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

08 Februari 2009

Bulu Ayam Sebagai Bahan Mentah

Kita di Malaysia ini ,bulu ayam atau feather meal tidak begitu popular di gunakan sebagai bahan mentah didalam membuat makanan ternakan ikan berbanding dengan tepong ikan atau lain lain bahan mentah.Walau pun di dapati ada pellet palet komersial yang mengunakan bulu ayam ini,ianya bukan sebagai nutrient ,tetapi sebagai media bagi membuat pellet pellet ini terapong.
Bulu ayam tidak boleh di guna sebagai makanan kerana mengandungi keratin yang keras dan tidak boleh di hadam oleh ikan.Dengan pemprosesan yang betul keratin ini boleh di lembutkan dan di hadam oleh ikan.Proses ini mengunakan stim bertekanan 124 kPa di dalam retot pada suhu 127 ยบ C selama 90 min ( autoclave),Hasil yang di perolehi di kenali dengan nama hydrolyzed feather meal.

Prosimat Analysis bagi pemprosesan di atas


%
Protin Kasar
85
Fibre Kasar
1.5
Amino Acid

Methionine
0.55
Sistine
3
Lysine
1.05
Tryptophane
0.4
Threonine
2.8
Isoleucine
2.66
Histidine
0.28
Valine
4.55
Leucine
7.8
Arginie
3.92
Phenylalanine
2.66
Mineral

Sodium
0.7
Potasium
0.3
Magnesium
0.20
Selenium
0.8
Bagi pemprosesan cara yang murah saperti yang di amalkan di Thailand ,bulu bulu ayam ini di rebus selama tidak kurang dari sejam. Bulu bulu ini di rendam selama semalaman dengan calcium hydroxide sebelum di rebus.Ia nya kemudian di keringkan dan di kisar menjadi halus.Walau pun kadar protin tidak sebaik pemperosesan secara autoclave,ia nya dapat mengurangkan kos bahan mentah yang di gunakan.
Bagi kebanyakan feed formulator untuk makanan ikan , bulu ayam ini hanya di guna pada kadar tidak lebih dari 15 % dalam makanan rumusan yang di buat.Ini kerana kadar amino acid jenis Methionine, Tryptophane dan Histidine yang kurang berbanding dengan bahan mentah lain.Ia hanya di guna sebagai `add up’ protin kasar dalam makanan rumusan itu.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

slm..cikgu,boleh tak tepung bulu ayam ni dicampur sebagai salah satu bahan makanan rumusan lembu @ kambing untuk dibuat pelet

Cikgu Naim berkata...

Boleh,tapi perlu di proses dulu.Sistem pencernaan ruminan lebih baik dari sistem percernaan kehidupan aquatik.

Haley berkata...

slm.. cikgu, boleh x tepung bulu ayam dijadikan makanan ayam.. macam mana nk proses dgn cara murah dan berapa percent yg dicadagkan..

Cikgu Naim berkata...

Wsalam,ya Haley ,boleh,sebagaimana yang di nyatakan diatas.