Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

15 November 2012

Pengenalan kepada penternakan ikan dalam sistem RAS -bhg 2

Sistem penapisan membuang pepejal terampai apabila  air dikitar semula. Pepejal yang mendap didasar kolam ternakan dikeluarkan  dengan cara siphon. Pepejal  yang larut dicairkan dengan penambahan air  dan dipecahkan secara biochemical  kepada produk  yang selamat dan tidak bertoksik  oleh biofilter.

Seperti dalam pengeluaran/pentrnakan, ternakan lain, pengurusan bahan buangan adalah kos yang amat ketara di dalam pengeluaran dan operasi sistem. Dalam penternakan  ikan, kedua-dua  jenis sisa pepejal yang tak larut  dan larut mesti lah diambil perhatian dan dipertimbangkan. Sisa makanan yang tidak di makan  dan tidak di keluarkan segera ,akhirnya akan mengurai dalam sistem dan menghasilkan ammonia tambahan  yang toksik kepada ikan.

Kos-efektif komponen rawatan air  yang cekap boleh didapati untuk membuang  sisa pepejal , mengoksidakan ammonia dan nitrit-nitrogen, mengeluarkan karbon dioksida dan  mengoksidasikan air  semula sebelum kembali untuk digunakan semula.

Kejayaan atau kegagalan sistem ini secara langsung berkaitan rapat dengan strategi pengurusan air. Melabur dalam kit pensampelan kualiti air adalah sangat disyorkan.  Kit ini adalah mudah untuk digunakan dan menghasilkan keputusan yang boleh dipercayai. Catatkan setiap parameter air setiap hari, dan perhatikan dari segi  perubahan, yang merupakan tanda tanda awal  bahawa air perlu diselaraskan.

Makanan

Makanan adalah perbelanjaan terbesar dalam pengeluaran ikan komersial. Oleh itu, untuk merealisasikan keuntungan, pengeluar perlu memberi  makan hanya pada jumlah yang diperlukan untuk pertumbuhan maksima. Mengetahui saiz dan berat ikan dalam sistem membolehkan anda  mengira jumlah makanan yang diperlukan, yang  telah ditentukan untuk spesis  komersial yang anda pilih , pada kebiasaan nya pada kadar 3 peratus daripada berat badan. Anda boleh mengira jumlah makanan yang di perlukan dalam  empat langkah berikut :-

• Timbang berat badan dan mengukur sampel  ikan yang di ambil ( dalam 10 ekor).
• Purata kan berat ikan ini  (jumlah berat yang dibahagikan dengan jumlah ikan yang ditimbang).
• Darab purata berat dengan  bilangan ikan dalam sistem.
• Darab hasilnya dengan 0.03.

Makanan mestilah  segar.,dan jika mengunakan palet ,ia nya harus tidak berkulat dan rapuh .Simpan makanan di tempat yang kering dan sejukbeku untuk mengelakkan berkulat dan rosak. Pertumbuhan Ikan bergantung bukan sahaja kepada kualiti air tetapi juga pada kualiti makanan/diet yang berkualiti tinggi yang disediakan pada kadar yang tidak membawa kepada pembaziran dan penyemaran
Ternakan  boleh di beri makan dengan tangan atau dengan pemakan automatik.

Kesihatan ikan

Pemantauan keatas kesihatan ternakan anda adalah kritikal untuk mencegah wabak penyakit. Banyak patogen kerap ditemui bersama dengan ikan yang diternak dan tidak menyebabkan banyak masalah - kecuali ikan berada dalam keadaan tertekan. Tahu tentang  ikan anda! Ikan berkeadaan berbeza berbanding biasa dan gelisah , atau kurang makan adalah tanda amaran awal yang perlu di ambil perhatian. Rekod mana mana kematian setiap hari. Peningkatan kematian ikan setiap hari adalah tanda masalah yang kronik,kematian yang meningkat setiap hari adalah tanda mortaliti yang lebih tinggi dan akan membawa kepada kerugian yang tidak  dapat dikawal.

Penyakit boleh dielakkan dengan mempunyai pelan biosekuriti. Mempunyai hubungan kerja dengan penterak  ikan yang berpengalaman dapat membantu  kerana terdapat ubat-ubatan yang sangat sedikit yang diluluskan untuk merawat penyakit ikan.

Memilih spesies ikan yang berpotensi

Beberapa spesis ikan mempunyai potensi untuk dihasilkan dalam RAS. Spesis ikan yang biasanya dihasilkan dalam RAS  termasuk  Ikan keli,talapia,siakap ,kerapu ,lobster dan banyak lagi.






0 ulasan: