Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

19 Mac 2009

Saiz Makanan

Saiz makanan adalah sangat penting kepada ikan yang kita ternak bermula dari rega lagi.Saiz yang terlampau kecil boleh menghilangkan selera ikan untuk makan dan mengunakan tenaga yang banyak untuk mencari,mengesan dan mengambil makanan itu.

Saiz yang terlampau besar boleh menyebabkan kan kematian kerana tercekik atau akan menyusahkan ikan ikan ini untuk makan.

Bagi anak anak ikan atau rega pula saiz dan jenis makanan adalah salah satu sebab yang menentukan berjaya atau tidak sistem yang di buat.Rangkaian makanan adalah penting untuk mendapat nutrien yang optima.Saiz yang sampai kepada mulut ikan perlulah yang sesuai.Saiz dan jenis zooplankton adalah yang paling penting,copepod misal nya boleh mencapai sehingga 10 mm,dalam hal ini rega telah menjadi makanan copepod ,bukan sebalik nya.

Pengunaan penapis yang bersesuaian sebelum diberi kepada rega adalah yang terbaik sebelum di beri kepada rega.

Jenis

Saiz normal

Abnormal saiz

Nanochloropsis

Phytoplanton

2 micron

Rotifer – L type

zooplankton

200-360 micron

Rotifer – S type

zooplankton

150-220 micron

Rotifer– SS type

zooplankton

70-160 micron

Copepode

zooplankton

40 – 270 micron

0.2 – 10mm

Artemia

zooplankton

480– 500 (cyst)

600 ( hatch)

Moina -adult

zooplankton

700-1000 micron

1/2 Daphnia size

Moina -Anak

zooplankton

Less 400 micron

Daphnia -adult

zooplankton

1000-1700 micron

Daphnia -anak

zooplankton

Less 400 micron

Dalam membuat makanan rumusan pula saiz yang betul boleh meningkatkan palatability kepada ikan terutama ikan jenis kanivore.Misal nya ikan siakap tidak lagi makan makanan yang kecil bila telah membesar.

Saiz pellet yang sesuai ia lah 2/3 dari ½ mulut ikan.

Kembali ke senarai topik.

0 ulasan: