Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

24 Februari 2009

Mineral Premix

Mineral Premix

Ikan perlukan mineral untuk proses metabolisma dan pembinaan struktur tetulang,selain dari itu ,ikan keli misal nya perlukan mineral untuk perseimbangan osmosis diantara cecair dalam badan dan pesekitaran luaran.Dalam makanan rumusan jenis HND ( high nutrient dense,high protein - high energy),menjadi kewajipan memasukan mineral ini dalam makanan rumusan supaya ikan tidak berlemak atau mendatangkan penyakit saperti hati berlemak dll.Kekurangan mineral dalam makanan rumusan boleh memudarat kan ikan.Dengan pengunanan pada kadar yang di perlukan boleh mengurangkan FCR dan mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Mineral di kelas kan kepada dua kelas ia itu macrominerals dan microminerals.Macromineral di perlukan pada kuantiti yang banyak saperti calcium dan phosphorus ,manakala micromineral di perlukan pada kadar yang sedikit.

Pada am nya mineral ini boleh di serap oleh ikan daripada media air didalam penternakan,terutama jika mengunakan air dari sumber bawah tanah dan juga dalam bahan mentah yang di guna-mineral tidak mudah rosak semasa pemprosesan tidak saperti protin.,Kadar mineral yang di perlukan bagi pembesaran optima adalah saperti berikut.

Macromineral saperti Dicalcium phosphate ,sodium humate dan choline chloride diguna di dalam makanan rumusan antara 0.5 hingga 1 % , di dalam makanan rumusan terutama bila mana bahan mentah itu lebih banyak dari sumber tumbuhan berbanding daripada sumber haiwan/ikan . Ini kerana galian jenis phosphorus tidak banyak ada pada bahan mentah dari tumbuhan.

Bagi micromineral pula formula boleh di buat saperti berikut

  • Carrier hendaklah di masak ( goring) sebelum di campor ,pengunaan antara 10 g hingga 50 g bagi setiap 100kg makanan rumusan.

Salam.

.protien analysis

Kembali ke senarai topik

2 ulasan:

Cikgu Naim berkata...

Untuk membuat mineral premix,kalau dalam kuantiti yang kecil boleh guna,bahan kimia yang d gunakan di sekolah( boleh di dapati di kedai menjual peralatan sain sekolah)

Untuk membuat secara besar atau komersial bahan mentah/special oder di

Asia Veterinary Sdn. Bhd.
2255, Mk 14, Jalan Persekutuan, Bukit Minyak, 14000 Bukit Mertajam,
P.W., Pulau Pinang, West Malaysia, MALAYSIA

Unknown berkata...

Apa bahan utk mineral primix utk ternakan kambing