Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

23 Mac 2009

Kangkong Sebagai Bahan Mentah.

Tidak ramai mengetahui kangkong boleh di jadikan makanan ikan.Kangkong adalah tanaman yang senang hidup dan mempunyai 30 % protin dalam keadaan kering.

Untuk di jadikan makanan ikan ,saperti biasa, ia nya perlu di proses samada di rebus atau di stim,jemor dan mesin.

Di Thailand telah ada tepong daun kangkong yang di jual pada harga RM 5.00 sekg.

Memandang kan kankong masih lagi mempunyai nilai yang tinggi,adalah lebih baik di jual sebagai sayur sayuran,Cuma yang lebih dan tidak bermutu sahaja di jadikan makanan ikan.Jadi dalam keadaan ekonomi yang muram ini boleh lah kita menanam kangkong secara besar besaran kerana kita tidak perlu lagi risau jika mempunyai hasil yang berlebihan.

Kembali ke senarai topik.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BOLEH CIKGU KOMEN MENGENAI PENGGUNAAN DUCKWEED @ LEMNA DI DALAM INDUSTRI MAKANAN IKAN? BAGAIMANAKAN KHASIATNYA UNTUK IKAN?

Cikgu Naim berkata...

Duckweed telah lama di guna sebagai bahan mentah dalam makananan ikan,Duckweed yang di tanam mengandungi protin antara 35 hingga 45 %,lipid antara antara 4 hingga 6 peratus,Sementara yang tumbuh liar antara ,15 hingga 25 % protin.

Pengunaan nya amat sesuai untuk ikan kap,talapia atau ikan jenis herbivorous lain dengan kadar kuantiti yang banyak.