Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

02 November 2012

Bubble washed bead filters - Bhg 2

KADAR ALIRAN

Pada asas nya kadar aliran yang optimum adalah pada 5 gelen per minit setiap 100 paun ikan yang di beri makan pada  kadar  1% dari berat badan setiap hari. Ini sepadan dengan 5 gelen per minit per paun makanan setiap hari, atau 5 gelen per minit bagi setiap kaki padu manik. Kadar aliran ini menjamin  kriteria  melampau  untuk TAN dan oksigen dipenuhi, sekali gus mengelakkan peningkatan  ammonia dalam sistem dan memastikan bahawa oksigen yang mencukupi diangkut kepada bakteria pada beban puncak. Kadar aliran di bawah paras ini boleh diterima jika kadar suapan dikurangkan berkadaran. Kadar aliran yang lebih dari  optimum tidak menjejaskan prestasi tetapi tidak diingini kerana ini  membazirkan tenaga dan boleh membawa kepada peningkatan tekanan yang kritikal.

PEMILIHAN PUMP

Tekanan operasi maksimum penapis cucian kipas gentian kaca manik adalah pada 20 psi, sementara tekanan operasi maksimum penapis cucian  gelembung  gentian kaca manik  hanya 15 psi, tekanan operasi maksimum penapis plastik manik  adalah hanya 10 psi. Sebuah pam duti berterusan yang tertinggi untuk menyampaikan aliran yang dikehendaki pada tekanan kira-kira satu setengah tekanan operasi maksimum perlu dipilih jika penapis itu akan di muat pada tahap maksimun. Pam juga mestilah mampu untuk menampung tekanan serendah 2-5 psi. Pam dengan tekanan tutup tinggi ( > tekanan operasi maksimum) atau tekanan tinggi minimum (> 5 psi) harus dielakkan.

PELUPUSAN  AIR BUANGAN BACKWASH

Effluen yang dilepaskan akan memaparkan parameter kualiti air yang sama seperti air sistem, walau bagaimanapun, ia akan dibebani dengan bebanan pepejal  terampai  500-1500 mg / l, mencerminkan pepejal yang terkumpul di dalam penapis. Pepejal  ini secara umumnya  diuraikan oleh bakteria di dalam penapis manik. Air backwash  mengandungi  fosforus dan nitrogen (terutamanya nitrat), dan boleh digunakan sebagai baja gred rendah. Pepejal ini menunjukkan kecenderungan sedikit untuk menjana bau dan cepat diasimilasikan oleh tanah yang menerima.

Selain itu, air backwash ini boleh dibuang terus ke dalam pembetung. Air basuhan ini  serasi  sepenuh nya dengan sistem rawatan berpusat atau isi rumah, yang berpangkalan di sebahagian besar kepada masyarakat sama bakteria yang effectuate rawatan dalam penapis manik.

Pelepasan air basuhan ini terus ke kolam semulajadi  atau sungai harus dielakkan. Kuantiti air yang dihasilkan adalah amat kecil dan kesan daripada pelepasan langsung mungkin akan menjadi minimum, walaupun begitu, kualiti air adalah merosok apabila kandungan pepejal diambil kira.

Keperluan kepada sebuah kolam pengekalan kecil atau tanah lembap kecil  akan menangkap pepejal dan membenarkan cecair untuk meresap ke dalam tanah tanpa sebarang kesan. Bagaimana pn ,Potensi pembajaan ke dalam  air akan tetap wujub,  Jadi pelepasan yang boleh meresap ke dalam perairan yang bersih seperti kolam semulajadi  atau  sungai perlu dijalankan dengan berhati-hati .

0 ulasan: