Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

06 Jun 2010

Kualiti Makanan Rumusan.

Saya mendapat beberapa email dari pembaca sekalian yang telah cuba membuat makanan rumusan sendiri,tetapi mendapati hasil nya tidak memberasangkan.Apabila di tanya kebanyakan mengunakan bahan mentah yang sedia di peroses/dijual, saperti tepong ikan dan lain,bukan yang di proses sendiri.

Dalam hal ini kebanyakan penternak mengunakan bahan mentah yang telah luput,terutama tepong ikan yang mana harga nya lebih murah.Dalam topik yang lepas saya ada menyatakan kualiti makanan perlu diambil kira daripada pemperosesan bahan mentah lagi untuk mendapat kualiti makananan yang terbaik.

Selain dari ini,vitamin juga perlu di tambah walaupun vitamin telah sedia ada dalam bahan mentah ini.Ini kerana vitamin yang  ada akan hilang saperti berikut




Perkara yang sama juga berlaku kepada bahan mentah protin di sebabkan kan oksidasi nitrogen.Cepat atau lambat jangka hayat nya bergantung kepada suhu,kelembapan dan cara penyimpanan.

Daripada maklumat dari pembaca yang cuba membuat makananan rumusan sendiri,untuk ikan keli,bahan mentah yang di guna adalah campuran ikan yang tidak bernilai,rumput napier dan beras hancur.Bahan bahan ini adalah 'fresh',Hasil yang di perolehi sangat menjimatkan kos pemakanan,baik dari segi FCR atau pun kos pemakanan.

Salam, dan selamat mencuba.      



0 ulasan: