Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

14 Julai 2009

Cara Pengunaan Secchi Disk

Secchi disk adalah sejenis peralatan untuk mengukur kekeruhan air atau kepekatan fitoplankton di dalam kolam.Semakin kurang bacaan yang di baca semakin keroh air yang di sukat itu,atau semakin pekat (banyak) lah fitoplankton itu.Begitulah sebalik nya bila mana air semakin jernih bacaan nya semakin tinggi.
Secchi disk ini penting sebagai pengukur fitoplankton samada kearah ‘bloom’ yang boleh menyebab kan crash atau semakin kurang.Kadar bacaan nya pada kebiasaan kolam tanah ialah pada kadar antara 60 hingga 70 cm untuk kolam tanah dan antara 25 hingga 30 cm untuk kolam simen.
Secchi disk adalah sebuah disk yang berukuran 20- 30 cm yang di cat dengan warna hitam dan putih sebagaimana gambar rajah di bawah.
Pengunaan nya ialah dengan menengelam kan disk ini pada sudut 90 darjah pandangan mata,sehingga disk ini tidak lagi kelihatan, kemudian disk ini di angkat perlahan lahan sehingga petak putih hitam ini kelihatan.Bacaan di ambil pada pandangan petak hitam ini kelihatan.

0 ulasan: