Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

19 Jun 2009

Misteri Akar Pokok


SAINTIS telah menemui jawapan bagaimana akar pokok merasakan haluan tumbuhnya dalam kegelapan di dalam tanah.

Apabila akar tumbuhan bercambah dalam tanah, ia menemui pelbagai halangan seperti batu-batu yang menghalang laluannya. Bagaimanapun, akar tersebut 'bijak' membuat lencongan pada sekitar halangan ini dan kajian terbaru yang diperincikan dalam jurnal Science memberitahu bagaimana ia dilakukan.

"Kuncinya terletak pada rerambut yang terdapat pada akar," kata ahli kumpulan kajian Liam Dolan dari John Innes Centre, Britain. "Kami telah mengenal pasti satu mekanisme kawalan penumbuhan yang membolehkan rerambut ini menemui laluannya, seterusnya memanjangkan akar apabila laluan itu tiada halangan.

Akar menemui jalannya di dalam tanah sama seperti manusia yang teraba-raba dalam gelap. Jika ia terlanggar sebarang halangan, ia dapat merasakan ada sesuatu di sekitarnya sehingga ia terjumpa satu ruang yang boleh diteruskan penumbuhan.

Akar melakukan ini menerusi kitaran kimia automatik. Sejenis protein di hujung rerambut akar yang dinamakan RHD2, menghasilkan radikal bebas yang merangsang penyedutan kalsium dari tanah. Kalsium-kalsium inilah yang meneruskan aktiviti kitaran berkenaan.

Kitaran itu akan berhenti apabila rerambut akar itu terlanggar halangan tersebut kerana kalsium tidak dapat lagi disedut. Akar tersebut kemudian mula tumbuh pada haluan yang lain.

Kembali keRencana/Berita Pilihan

0 ulasan: