Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

02 April 2010

Parameter Fizikal Untuk Cherax Quadricarinatus



1.Parameter Fizikal Untuk  Cherax Quadricarinatus

a.Kualiti Air

Optimum range

Suhu     23 - 31°C
pH                   6.5 - 8.5
Oxygen larut    lebih dari 5 mg/l
Turbidity      30 - 45 cm
Alkalinity     50 - 100 mg/l
Hardness   50 - 200 mg/l
Ammonia    kurang dari 0.1 mg/l
Nitrite    kurang dari 0.5 mg/l
Salinity    kurang dari  4 ppt
Chloride  Lebih dari 50 ppm (mg/liter)
Hydrogen sulphate  - Kurang dari 0.02 mg/liter





b.Penyalinan Kulit

Bagi semua jenis cenkerang (crustaceans ) termasuk lobster air tawar ini,pembesaran spesies ini bergantung sepenuh nya kepada kepada penyalinan kulit.Proses ini di namakan moulting.Setiap kali penyalinan kulit atau cenkerang pada peringkat awal pembesaran ,adalah antara 30 % hingga 50 % dari sais asal, dan akan berkurangan dari segi saiz dan kekerapan bersalin bila meningkat besar.

Bagi memacu penyalinan kulit ini parameter air hendaklah pada paras yang di syorkan sebagaimana di atas.Kegagalan memenuhi parameter di atas akan menyukarkan penyalinan kulit ini atau melambatkan kulit baru menjadi keras.Kekerapan penyalinan kulit akan mempercepatkan pembesaran lobster lobster ini,manakala kegagalan untuk menyalinkan kulit juga boleh membawa kepada kematian lobster lobster ini.

c.Ketumpatan 

Bagi sistem RAS ,ketumpatan minima yang di syorkan adalah sebanyak 5 ekor bagi satu kaki persegi kolam ternakan ,yang mana sais lobster adalah pada sekitar 2 ", sehingga mencapai sais matang - 4 hingga 6 bulan.




 d.Menjadi kanibal jika ada peluang.

Redclaw atau cherax quadricarinatus ini adalah yang paling kurang menjadi kanibal berbanding spesies lain.Walau bagaimana pun ia akan menjadi kanibal bila mana pH menjadi rendah atau dalam keadaan stress.Pengunaan sarang pelindung (substract) saperti paip pvc atau rumpai tiruan  adalah kemestian selain dari memonopulasi masa bersalin yang sesuai-waktu siang,dengan cara pengawalan air dan oksigen.






0 ulasan: