Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

16 Jun 2009

Segalanya segar

Segalanya segar

Tanjung Api dekat Kuantan bukan sekadar perkampungan nelayan

"JIKA tidak keberatan, bawalah pulang hasil tangkapan nelayan sebagai buah tangan."

JIKA bertandang ke Kuantan, tidak lengkap rasanya jika terlepas daripada menikmati angin nyaman dan pemandangan indah di Tanjung Api.

Lokasinya hanya tiga kilometer dari bandar Kuantan. Susur Jalan Teluk Sisek menghala Teluk Chempedak, perhatikan papan tanda di sebelah kanan jalan dan pasti tidak sesat untuk sampai ke sini.

Bukan sahaja untuk berekreasi, menu hasil laut segar juga banyak dijual di gerai-gerai di sekitar Pasar Tanjung Api. Sebut sahaja jenis ikan, udang atau ketam yang ingin dimakan, 100 peratus tidak menghampakan.

Kecur air liur bila mengenang udang lipan karang, udang galah, ketam batu sepit merah, ibu tenggiri, terubuk dan sotong bunga besar yang dipanggang.

Paling istimewa, menu ikan panggang yang disalut tempoyak dan ketam bakar yang direndam terlebih dahulu dengan sos masam manis.

"SAJIAN makanan laut segar-segar di sini."

Cicah pula dengan sos kicap khas yang begitu popular di sini, terlalu lazat untuk diketepikan.

Rasa segar dan manis aslinya yang diadun dengan pelbagai ramuan tulen terpilih sudah tentu tidak menghampakan. Harga pula usah dibimbangkan, hanya RM30 hingga RM50 untuk hidangan sekeluarga.

Menurut seorang peniaga, Nan Ajijul, 27, Pasar Tanjung Api sememangnya menjadi pilihan pengunjung yang bertandang ke Kuantan.

"TANJUNG API terkenal dengan ikan bakar dan sos istimewanya."

"Rugi kalau tak rasa makanan laut segar di sini. Isi ikan, udang atau ketam masih segar, rasanya pula manis. Boleh kempunan kalau tak cuba," katanya.

Sambil makan, lihatlah pemandangan bot-bot nelayan yang mudik di Sungai Kuantan dan berlabuh di jeti berdekatan Pasar Tanjung Api.

Sesudah penuhi selera, rugi pula kalau tidak bersiar-siar di Gelora Park yang hanya satu kilometer dari Tanjung Api.

Kepada mereka yang rindukan pemandangan indah dan udara nyaman, Gelora Park menjanjikan pesona.

Bunyi angin yang membelai pepohon rhu membuatkan minda berasa lebih segar apatah lagi taman ini berhadapan dengan laut yang sentiasa menghembus bayu segar.

Tidak hairanlah jika ia sentiasa dikunjungi pelawat yang mendambakan keindahannya.

PEMANDANGAN bot mudik pada waktu petang di Sungai Kuantan sungguh mendamaikan."

Para pengunjung bukan sekadar mengambil angin, malah ada yang datang untuk bersenam dan berjoging.

Di tengah taman ini pula terdapat dua buah tasik buatan yang sangat cantik lagi mengasyikkan iaitu Tasik Teratai dan Tasik Gelora. Airnya berwarna hijau.

Teruja dengan keindahannya? Cubalah mengayuh bot-sikal mengelilingi tasik. Sambil itu, bermainlah dengan ikan-ikan yang timbul di permukaan air.

Sesudah penat beriadah dan makan angin di sini, singgah sebentar di warung nasi minyak Haji Yasir dan warung nasi dagang Taman Gelora yang sangat popular. Tetapi jangan lambat, hanya dibuka sehingga pukul 12 tengah hari sahaja.

Ringkas cerita, kalau bertamu di Kuantan, jangan lupa Tanjung Api dalam senarai wajib lawat.

Kembali KeRencana/Berita Pilihan

0 ulasan: