Blog about Fish Feed Technology and Aquaculture System.....HOW CAN Keli Omega 3 BE FREE …? Solution : Keli Omega 3 is supported by the advertising shown on each of its pages. You are helping to support Keli Omega 3 every time you see an advertisement,visits the link or signup with a service advertised by our sponsors...or make a donation at the link provided..Thanks you...and you are welcome to visits us again.……

11 Ogos 2009

Tip Pembenihan Ikan Keli

Dalam pembenihan ikan keli selain dari parameter air yang sesuai pemilihan induk adalah sangat penting.Pengasingan di peringkat awal dalam kolam berasingan antara induk betina dan jantan dapat mengelak sprawning yang tidak di jangkakan ,terutama bila hujan.
Induk induk yang di pilih hendaklah dari jenis 'kepala air' atau dari benih 'AAA' ,sekurang kurang nya setahun telah di ternak.40 hari sebelum di suntik hendaklah di beri makan dengan protin tinggi tidak kurang dari 45 %,2 kali sehari.
Masalah utama dalam teknik aruhan ialah air mani jantan yang sedikit ,ini boleh di buat dengan mengambil air mani jantan ini setengah jam sebelum di perah telor betina dan campurkan dengan air saline ( 9 gram garam/liter air).
Untuk mengelak kan daripada melekat dan berketul ketul campurkan air mani ini dengan sedikit tanah liat.
Elakan
1.Induk yang makan perut ayam
2.Pensenyawan yang terlalu awal.
3.Menyuntik induk yang tidak matang-( melalui pemereksaan genital) Cara pembenihan di buat (video).

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam cikgu,
Saya dah baca hampir semua tulisan di blog ini, sangat bermanfaat.
Bisa share bagaimana cara pembenihan ikan keli (lele) dengan cara alami? apa2 aja syaratnya?
t'kasih, salam
Naldi